16 בפברואר 2023

לכבוד נשיא מדינת ישראל, מר יצחק הרצוג, 

אנו, מעל 440 חברי תנועת ‘מפקדים למען ביטחון ישראל’ ,בכירים יוצאי צה”ל, מערכות הביטחון, המשטרה ושרות החוץ, פונים אליך בשעה גורלית זו ומבקשים להביע את דאגתנו על הפגיעה בחוסן הלאומי עקב, כפי שגם אתה ציינת בנאומך לאומה, מהלכי החקיקה הנמהרים, מהלכים שהינם חלק ממה שמוגדר “רפורמה”, אך מהווים מהפכה משטרית שתביא לבכייה לדורות. כל הנתונים האחרונים מראים שרוב מוחץ מבין אזרחי ישראל, אנשים מכל חלקי החברה והזרמים הפוליטיים, מתנגדים נחרצות לאופי המהלכים האחרונים.

בהמשך לנאומך, אנו פונים אליך כי המהלכים הבלתי אחראים שלנגד עינינו, מאפשרים את הכפפת כל מנגנוני המדינה להחלטות של רוב קואליציוני מזדמן, ללא בלמים ואיזונים, ללא הפרדה אמיתית בין הרשויות, תוך שליטה ללא עוררין של בעלי הרוב והפיכת הממשלה ושלוחיה לחוק, ולא לכפופים לחוק. כמו רבים מאזרחי המדינה המביטים בהשתאות במהלכי השבועות האחרונים, כך גם אנו חוששים חשש כבד ממה שעלול להתרחש כבר אחרי שיסתיים תהליך החקיקה הראשוני. הפגיעה מגלמת בתוכה שינוי מהפכני באופי המדינה שעל ברכיה התחנכנו, יחד עמה התפתחנו, ושעל ערכיה חינכנו את הדורות הממשיכים. אנו רואים במהפכה המשטרית שבפתח סיכונים ממשיים לחוסן הלאומי, למעמדה בקרב העמים, לביטחונה, לכלכלתה ולחיבור החיוני לעם היהודי בתפוצות.

אנחנו שהובלנו לוחמים במערכות ישראל וחינכנו על ערכיה, הגנו עליה בזירת הקרב ובזירה הדיפלומטית, קוראים בחרדת קודש למנוע פגיעה אנושה בערכים אלה. יתרה מזאת, פיזור הסמכויות והכנסת פוליטיזציה ודפוסי עבודה מוטים אידיאולוגית לפעילות מערכת הביטחון וביטחון הפנים, ומערכות שירות החוץ, פוגעים באפקטיביות של מערכות החוץ והביטחון הלאומי כולן ועלולים לדרדר לעימותים חיצוניים ופנימיים, לפגוע קשות באינטרסים הלאומיים ולגבות מחיר דמים, ומחיר כלכלי וחברתי מיותר.

כרגיל במצבים בהם נפגע שילטון החוק ועצמאות מערכת המשפט, הראשונים להיפגע הם חיילי צה”ל וכוחות הביטחון, וההגנה הפיזית והמשפטית עליהם. עימם יחד גם האזרחים המוחלשים, שהשינויים יחלישו עוד יותר את ההגנה בעיקר עליהם. זה המניע העיקרי להצטרפות התנועה למחאה העממית של המילואימניקים והלוחמים למיניהם, כפי שבאה לידי ביטוי באחרונה.

כפי שגם ציינת בנאומך לאומה, אויבי המדינה סופקים ידיים בהנאה ובתקווה שמהלכים שמקודמים, יפוררו את יסודות החברה בישראל, את לכידותה ואת עוצמתה ויקלו עליהם בפגיעה במדינה ואזרחיה ובעם היהודי כולו.

כמי שנשאו באחריות לחייהם של מאות אלפי לוחמים אנו קוראים לך לפעול ללא מורא ולמנוע ככל האפשר את ההידרדרות לתהום ולהתפוררות בפניה אנו ניצבים. אנחנו כותבים זאת בכאב, ומתוך אחריות העמוקה לביטחון המדינה. ככאלה לא נרפה מאחריותנו הלאומית האזרחית, ועל כך נאבק בכל דרך חוקית במדינה דמוקרטית, שבה הממשלה ושלוחיה אינם החוק, אלה כפופים לחוק.

אנחנו מוצאים לעצמנו חובה לפנות אליך, לחזק את ידיך במאמץ לפעול כמבוגר האחראי וכמיצג את תחושת רוב ברור בעם ומבקשים גם, כי תשקול היטב ,בטרם תחתום על חוקים הסותרים את האופי היהודי לאומי, דמוקרטי ומתקדם של ישראל ברוח מגילת העצמאות. בדיוק לשם כך ניתנה לך הסמכות לחתום על חוקים כתנאי לכניסתם לתוקף.

בכבוד רב,

ובשם מאות חברי תנועת “מפקדים למען ביטחון ישראל‘:

אלוף (מיל) מתן וילנאי, יו”ר התנועה ולשעבר סגן הרמטכ”ל

תמיר פרדו, לשעבר ראש המוסד

נדב ארגמן, לשעבר ראש השב”כ

רב ניצב שלמה אהרונישקי, לשעבר מפכ”ל משטרת ישראל

עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי

השגרירה רות כהנוב, לשעבר סמנכ”לית משרד החוץ

אלוף (מיל) עמי איילון, לשעבר ראש השב”כ ומפקד חיל הים

אלוף (מיל) עמרם מצנע, לשעבר מפקד פיקוד המרכז

אלוף (מיל) מנדי אור, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים

אלוף (מיל) דני יתום, לשעבר ראש המוסד ומפקד פיקוד המרכז

אלוף (מיל) אהרון זאבי פרקש, לשעבר ראש אמ”ן

השגריר יורם בן זאב, לשעבר סמנכ”ל משרד החוץ

אלוף (מיל) אמנון רשף, לשעבר מפקד גייסות השריון

אלוף (מיל) ניצן אלון, לשעבר מפקד פיקוד המרכז

אלוף  (מיל) דודו בן בעש”ט, לשעבר מפקד זרוע הים

אלוף (מיל’) גדי שמני, לשעבר מפקד פיקוד המרכז

אלוף (מיל’) דני רוטשילד, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים

 

מכתב לנשיא ממפקדים